سهم ۷ درصدی هند از تجارت دریایی جهان؛ با رسیدن واردات دریایی هند به ۸۳۰ میلیون تُن در سال این کشور را در رتبه دوم جهانی پس از چین قرار داده است.
به گزارش آبهای آزاد به نقل از مؤسسه کلارکسونز، واردات دریایی هند در سال ۲۰۲۴ به حدود ۸۳۰ میلیون تُن رسیده که معادل ۷ درصد از کل تجارت دریایی جهان است؛ جایگاهی که هند را به دومین واردکننده بزرگ پس از چین تبدیل کرده است. میانگین رشد سالانه واردات این کشور طی یک دهه اخیر ۲.۹ درصد بوده، در حالی که میانگین جهانی تنها ۱.۷ درصد است.
هند سهم قابل توجهی در واردات کالاهای راهبردی دارد از جمله زغالسنگ ۱۹ درصد از واردات جهانی، نفت خام ۱۲ درصد (بخش عمده از روسیه) و LPG ۱۶ درصد است.
در مقابل، صادرات دریایی هند با رسیدن به ۲۲۵ میلیون تُن در سال گذشته، این کشور را در رتبه دهم صادرکنندگان جهانی قرار داده است. کاهش صادرات سنگآهن و تمرکز بر فرآوردههای نفتی، مواد معدنی و محمولههای کانتینری از دلایل این رشد محدود بودهاند.
با بیش از ۸۰ بندر فعال و ثبت ۷۰ هزار تماس کشتی، هند نقش مهمی در فعالیتهای بندری ایفا میکند. بندر Mundra با ثبت ۲۲۴.۵ میلیون تُن در جایگاه پنجاهم جهانی قرار دارد. دولت هند تا سال ۲۰۳۰ سه بندر عظیم جدید راهاندازی خواهد کرد و توسعه زیرساختهای بندری را در اولویت قرار داده است.
در حوزه ناوگان تجاری، هند با سهم ۱.۵ درصدی از ظرفیت جهانی در رتبه نوزدهم قرار دارد. هدفگذاری بلندمدت تا سال ۲۰۴۷، دستیابی به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تُن ناخالص و قرار گرفتن در جمع پنج کشور برتر مالک ناوگان است.
در صنعت کشتیسازی، هند با سهم ۰.۳ درصدی از دفتر سفارش جهانی در رتبه سیزدهم قرار دارد. شیپیارد کوشین مهمترین بازیگر این صنعت در هند است. سیاستهای دولتی برای ارتقای رتبه هند در کشتیسازی جهانی تا جایگاه پنجم تا سال ۲۰۴۷ طراحی شدهاند.
هند همچنین با تأمین ۱۲ درصد از نیروی انسانی دریایی جهان، در حال تثبیت نقش خود بهعنوان قطب تأمین دریانورد است و برنامه دارد این سهم را به ۲۰ درصد افزایش دهد. در حوزه بازیافت کشتی، این کشور با سهم ۳۰ درصدی در رتبه دوم جهانی پس از بنگلادش قرار دارد و از نظر انطباق با کنوانسیون هنگکنگ، از رقبای منطقهای پیشرفتهتر ارزیابی شده است.
با توجه به رشد اقتصادی، موقعیت ژئوپلیتیکی و ظرفیت انسانی، هند در مسیر تبدیلشدن به یکی از ارکان کلیدی صنعت جهانی دریانوردی قرار دارد؛ هرچند نوسازی زیرساختها و رقابت در کشتیسازی همچنان از چالشهای اساسی باقی ماندهاند.
ثبت دیدگاه