• سه شنبه 7 مرداد 1404

گروه کشتیرانی بندر چابهار را احیا کرد

گروه کشتیرانی بندر چابهار را احیا کرد؛ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بندر چابهار را به‌عنوان یکی از هاب‌های منطقه‌ای خود انتخاب کرده و با گسترش فعالیت خود در این بندر، پاسخگوی نیاز‌های بازرگانان داخلی و خارجی باشد.

به گزارش ، از اواخر سال ۱۴۰۱، حضور مستمر و هدفمند گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار، آغازگر فصلی تازه در حیات تجاری بندر چابهار بوده است. فصلی که با راه‌اندازی خدمات یکپارچه حمل‌ونقل، گسترش زیرساخت‌ها و ورود جدی به عرصه لجستیک، نویدبخش جایگاهی راهبردی در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با مانا با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد چابهار در کنار دریای عمان و در نزدیکی اقیانوس هند، ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه لجستیک، زنجیره تأمین کالا، واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ کالا دارد، گفت: باتوجه به این موقعیت و ظرفیت ویژه، بندر چابهار برای بسیاری از بازرگانانی که راغب هستند در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین کالا برای کشورمان یا کشور‌های حاشیه منطقه فعالیت کنند، به طور قطع مقرون‌به‌صرفه است.

سعید مقدم افزود: در حال‌ حاضر، انتقال کالا از نقاط مختلف دنیا مثل چین و هند به کشور‌های آسیای میانه، روسیه، قفقاز و حتی اروپا از طریق کانال سوئز انجام می‌شود که این مسیر حداقل ۱۶ هزار کیلومتر را در بر دارد. در حالی‌که با انتقال کالا از بندر چابهار به داخل کشور، این مسیر به ۷۲۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد که به این ترتیب، در هزینه‌ها صرفه‌جویی ۳۰ درصدی و از نظر مسافت، کاهش ۴۰ درصدی حاصل می‌شود.

مقدم یکی از وظایف راهبردی چابهار را تأمین کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم عنوان کرد و ادامه داد: وظیفه دوم چابهار، تأمین مواد اولیه و کالا‌های مصرفی کشور‌های همجوار ایران است.

مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت چابهار با اشاره به اینکه بندر چابهار با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت تأسیس شده است، اضافه کرد: ظرفیت فعلی بندر چابهار حدود ۸ میلیون تن است که قرار است این رقم به ۲۴ میلیون تن افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های کشور عزیزمان، تأمین کالای اساسی، مصرفی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات است که به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه، این کالا‌ها بیشتر به‌صورت غیرمستقیم وارد کشور می‌شوند.

مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اکنون دافوس و فرماندهی جنگ، در حوزه دریا است، گفت: اگر در زمان جنگ تحمیلی، حیات و ممات کشور به این وابسته بود که یک نفتکش را از منطقه خلیج‌فارس خارج کنیم تا نفت بفروشیم و ارز برای کشور تأمین شود، امروز حیات و ممات کشور به این وابسته است که کالا را به‌صورت مستقیم به کشورمان برسانیم. فرمانده دافوس در جنگ دریایی، کشتی‌های تجاری ما هستند.

مقدم تصریح کرد: یک کانتینر که در بندر جبل علی تخلیه و دوباره بارگیری شده و در بنادر کشور تخلیه می‌شود، بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار هزینه سربار دارد. این در حالی است که کشورمان سالانه به یک میلیون TEU کانتینر نیاز دارد. اگر این تعداد کانتینر در بنادر خارجی تخلیه و دوباره بارگیری شوند، هزینه سرسام‌آوری به ما تحمیل می‌کند که بازرگانان به ناچار آن را از مصرف‌کننده دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اقدامات بسیار خوب کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار اظهار داشت: اگرچه بندر چابهار شکل گرفته بود، اما به دلیل نداشتن خطوط منظم دریایی در حال خارج شدن از حیزانتفاع بود که کشتیرانی جمهوری اسلامی آن را احیا کرد.

به گفته وی، مدیران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همت و توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری، این بندر را از منظر لجستیکی و زنجیره تأمین کالا برای کشورمان و کشور‌های همسایه فعال کردند.

مقدم با بیان اینکه در حال‌ حاضر هر نقطه از بندر چابهار به یک کارگاه پروژه بزرگ تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از این بندر، پروژه بزرگ آب‌شیرین‌کن ایماسکو در حال اجراست که خط انتقال آب عمان را به داخل کشور و حتی منطقه مدیریت می‌کند. بخش دیگری به پروژه بزرگ ملی راه‌آهن، بخشی دیگر به پروژه سراسری انتقال گاز به بندر چابهار و نیز کارخانه‌های بزرگ فولاد و پتروشیمی اختصاص یافته است. تکمیل بزرگراه چابهار به زاهدان و اتصال به شبکه سراسری نیز در حال انجام است. به این ترتیب، در شهری کوچک مانند چابهار، هم‌اکنون میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری دولتی در حال انجام است.

مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار با توجه به نقش چابهار در لجستیک و زنجیره تأمین کالا و اهتمام مسئولان کشتیرانی به راه‌اندازی خطوط کشتیرانی، تأکید کرد: لازم است توسعه فاز‌های ۱ تا ۵ بندر در دستور کار همیشگی باشد. همچنین، در حوزه پسکرانه، باید راه‌آهن را به بندر متصل کنیم که مسئولان وعده داده‌اند تا پایان امسال این اتصال برقرار شود. در حال‌ حاضر، این خط راه‌آهن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ان‌شاءالله تا پایان سال، بزرگراه چابهار نیز به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

سعید مقدم در پایان با تأکید بر اینکه بندر چابهار قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای را دارد، گفت: با توجه به درخواست بازرگانان داخلی و خارجی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بندر چابهار را به‌عنوان یکی از هاب‌های منطقه‌ای خود انتخاب کرده و فعالیت خود را در این بندر متمرکز و گسترده‌تر از وضعیت فعلی ادامه دهد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز‌های بازرگانان داخلی و خارجی باشیم.
 

آمادگی جاده، ریل و دریا برای سفر زائران اربعین قبلی

آمادگی جاده، ریل و دریا برای سفر زائران اربعین

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...