بندر تجاری آستارا زنده شد؛ پس از یک سال و نیم تعطیلی و انسداد مسیر کشتی، نخستین کشتی تجاری از بندر هوسان آذربایجان با موفقیت در اسکله شماره ۱ بندر آستارا پهلو گرفت.
به گزارش آبهای آزاد، صبح روز چهارشنبه 8 مرداد 1404 پس از یک سال و نیم تعطیلی و انسداد مسیر کشتی بر اثر انباشت بیش از یک میلیون مترمکعب رسوب، نخستین کشتی تجاری از بندر هوسان آذربایجان با موفقیت در اسکله شماره ۱ بندر آستارا پهلو گرفت.
کاهش شدید تراز آب دریای خزر، انباشت رسوب در کانال دسترسی و مشکلات قراردادی، از آذرماه ۱۴۰۲ مانع تردد کشتیها در این مسیر شده بود.
پس از بررسیهای کارشناسی فشرده و تصمیمگیری سازمان بنادر و دریانوردی در اسفندماه پارسال، کار رسوببرداری از ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ آغاز شد و رسوببرداری بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب، این بندر را آماده پهلوگیری کشتی کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این مطلب اعلام کرد: یک فروند کشتی با ظرفیت ۱۶۰۰ تن امروز وارد بندر آستارا شد تا بارهای صادراتی شامل مصالح ساختمانی و مواد معدنی را بارگیری کند.
سعید رسولی با بیان اینکه لایروبی با استفاده از لایروبهای کاتر ساکشن و هاپر ساکشن برای تعمیق بیشتر کانال ادامه دارد، افزود: همچنین، تخلیه بانک رسوب و اطاله موجشکن برای جلوگیری از بازگشت رسوب در دستور کار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بنادر شمالی کشور در کریدور شمال جنوب، گفت: توانستیم در مدت کوتاهی مسیر تردد کشتیها را بازگشایی کنیم. این موفقیت، گام اول در توسعه بندر آستارا است و برنامههای بلندمدتی برای افزایش ظرفیت آن داریم.
به گفته رسولی، افزایش حجم تجارت با آذربایجان و کشورهای حوزه خزر، توسعه زیرساختهای بندری و لجستیکی، جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای دریامحور از مهمترین چشماندازهای بنادر شمالی خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این رویداد نهتنها موجب احیای فعالیت اقتصادی منطقه میشود بلکه گامی مهم در تقویت همکاریهای بینالمللی ایران در حوزه حملونقل دریایی در خزر و نقطه عطفی در احیای فعالیتهای اقتصادی و تجاری این بندر محسوب میشود.
ثبت دیدگاه