گزارش لویدز لیست نشان می‌دهد چین با سرمایه‌گذاری گسترده در فناوری‌های سبز و تسلط بر ساخت کشتی، مسیر آینده حمل‌ونقل دریایی را به نفع خود تغییر داده است؛ روندی که می‌تواند بر ناوگان ایران نیز تأثیر بگذارد.

به گزارش به نقل از لویدز لیست، چین با تسلط بر سفارشات کشتی و سرمایه‌گذاری در سوخت‌های پاک، در حال شکل‌دهی به آینده صنعت کشتیرانی جهانی است. این کشور با رویکردی پیش‌دستانه در گذار انرژی، بدون انتظار برای شفافیت کامل سیاست‌ها یا تضمین بازگشت سرمایه، در حال تثبیت موقعیت خود به‌عنوان قدرت مسلط در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) است.

وضعیت بازار کانتینری و تأثیر تعرفه‌ها

پیش‌دستی واردکنندگان آمریکایی برای حمل بار پیش از اجرای تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی، موجب انباشت موجودی در انبارها و کاهش تقاضای حمل کانتینری شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند این رونق کوتاه‌مدت ممکن است در سال ۲۰۲۶ به رکود شدید بازار منجر شود؛ پدیده‌ای که به آن «اثر شلاقی» (Whiplash Effect) گفته می‌شود.

در ماه جولای، واردات کانتینری آمریکا به نزدیکی رکورد تاریخی رسید، اما انتظارات از فصل اوج حمل برآورده نشده و صاحبان کالا با احتیاط در انتظار نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و چین هستند.

آمارهای هفتگی

در ماه جولای، ۳۰ فروند کشتی برای اسقاط و بازیافت به ساحل منتقل شدند که نسبت به ۲۲ فروند در ژوئن افزایش یافته است. همچنین بررسی‌ها نشان داده مدارک ایمنی و مالکیت کشتی‌ها به‌راحتی قابل خرید بوده و امکان فعالیت با پرچم جعلی را فراهم می‌کند. عبور کشتی‌های کانتینری از کانال سوئز نیز در جولای ۱۳۳ مورد ثبت شده که برابر با آمار ماه قبل است.

سفارشات جدید کشتی

شرکت Polish Steamship چهار فروند کشتی فله‌بر ۴۵ هزار DWT از کشتی‌سازی ووهوی چین سفارش داده است. همچنین چند مالک شناور، کشتی‌های کانتینری فیدر و سایز متوسط را در کارخانه‌های چینی سفارش داده‌اند. یک سفارش کشتی سوخت‌رسان LNG نیز در کره جنوبی و چین ثبت شده، اما به‌جز همین مورد، تمام قراردادهای ساخت کشتی در هفته گذشته به کشتی‌سازی‌های چینی واگذار شده‌اند.

تحلیل روزانه

قیمت‌گذاری کربن که قرار است در اکتبر ۲۰۲۵ در IMO بررسی شود، با وجود مخالفت برخی اعضای اوپک و آمریکا، شانس تصویب بالایی دارد. چین با نفوذ گسترده در IMO، محدوده توافق‌پذیر را تعیین می‌کند و سیاست‌هایش را با هدف منافع ملی تدوین کرده است.

سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه‌های هیدروژن سبز، سوخت آمونیاک، باتری، انرژی خورشیدی و بادی ادامه دارد و مشابه تجربه موفق این کشور در صنایع باتری و خودروهای برقی، هدف آن تسلط بر آینده حمل‌ونقل دریایی است.

پیش‌بینی می‌شود پاییز امسال در IMO جدالی جدی بر سر قیمت‌گذاری کربن شکل بگیرد، اما احتمال شکست مخالفان زیاد است.
 

بازدید رسولی از انجمن کشتیرانی قبلی

بازدید رسولی از انجمن کشتیرانی

آغاز بهره‌برداری از طرح ملی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ بعدی

آغاز بهره‌برداری از طرح ملی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰