بلندپروازی ترانزیتی عمان با بنادر دقم و صلاله؛ با سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌های بندری و مناطق ویژه اقتصادی، عمان در مسیر تبدیل‌شدن به قطب ترانزیت دریایی منطقه‌ای قرار گرفته است. 

به گزارش، عمان با ارتقاء بنادر صلاله و دقم، در حال بازآرایی موقعیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی خود در تجارت دریایی منطقه‌ای است. این دو بندر که خارج از تنگه هرمز واقع شده‌اند، با ظرفیت‌های جدید، زیرساخت‌های پیشرفته و اتصال صنعتی، جایگزین‌های مناسبی برای بنادر سنتی امارات متحده عربی مانند جبل علی محسوب می‌شوند. 

بندر صلاله در اوایل سال ۲۰۲۵، پروژه ارتقاء پایانه کانتینری ۳۰۰ میلیون دلاری خود را به پایان رساند و ظرفیت جابجایی سالانه را از ۴.۵ به ۶.۵ میلیون TEU افزایش داد. 

این بندر در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۳ میلیون TEU جابه‌جا کرده و با افزایش ۱۰ درصدی حجم محموله‌های عمومی، به حدود ۲۲.۶ میلیون تن رسیده است. 

صلاله با موقعیت راهبردی در امتداد جاده ابریشم دریایی، نقش مهمی در اتصال بازارهای شرق آفریقا، شبه‌قاره هند و جنوب آسیا ایفا می‌کند. 

بندر دقم نیز با قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی دقم (SEZAD)، به عنوان قطب صنعتی-لجستیکی در حال توسعه است. ظرفیت کانتینری این بندر از ۲۰۰ هزار TEU در سال‌های گذشته به ۱.۷ میلیون TEU تا پایان سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. 

دقم با اسکله‌های آب‌عمیق، اسکله تجاری پیوسته ۲۲۰۰ متری و آبخور ۱۸ متری، قابلیت پهلوگیری کشتی‌های کانتینری فوق‌سنگین را دارد و در حوزه‌های صادرات هیدروژن، محصولات پالایشگاهی و حمل‌ونقل فله، جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. 

این تحولات بخشی از چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان برای تنوع اقتصادی هستند که هدف آن افزایش سهم بخش لجستیک و حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی از ۷ درصد به بیش از ۱۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ است. 

این هدف با تزریق ۲.۵ میلیارد ریال عمانی (معادل ۶.۵ میلیارد دلار) در زیرساخت‌های بندری بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ دنبال شده است. 

در مقایسه منطقه‌ای، بندر جبل علی دبی در سال ۲۰۲۴ با جابجایی ۱۵.۵ میلیون TEU همچنان پیشتاز است، اما بندر خلیفه ابوظبی با رشد ۲۶ درصدی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ و بندر ملک عبدالله عربستان با کاهش شدید توان عملیاتی به دلیل اختلالات دریای سرخ، نشان‌دهنده پویایی و آسیب‌پذیری بازار هستند. 

در این میان، صلاله و دقم با موقعیت خارج از گلوگاه‌های ژئوپلیتیکی، ظرفیت‌های رو به رشد و هم‌افزایی صنعتی، گزینه‌های جذابی برای شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شوند. 

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ترکیب این زیرساخت‌ها نقش عمان را در کریدورهای شرق آفریقا و جنوب آسیا به‌طور چشمگیری تقویت کند.

افزایش سهم روسیه در درآمد وِدِردفورد قبلی

افزایش سهم روسیه در درآمد وِدِردفورد

سرمایه‌گذاری ۵ همسایه در پروژه‌های دریایی و بندری ایران بعدی

سرمایه‌گذاری ۵ همسایه در پروژه‌های دریایی و بندری ایران