تحقق ترانزیت ۴۰ میلیون تنی با همافزایی حملونقلی؛ در حال حاضر ظرفیتهای قابل توجهی در بنادر برای افزایش سهم حمل و نقل و جذب بار منطقه داریم که به طور کامل از آنها استفاده نمیشود.
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر همافزایی بندر با شقوق مختلف حمل و نقلی گفت: اینکه بندر توسعه یافته با ظرفیت بسیار بالا داشته باشیم اما در جابهجایی بار با مشکل مواجه باشیم، عملیات بندری را متوقف میکند لذا این یکپارچگی با رویکرد تحقق برنامه و افزایش ترانزیت به ۴۰ میلیون تن تا پایان برنامه هفتم، هدفگذاری شده و جزو کارهای اولویتدار در سازمان بنادر و دریانوردی است.
سعید رسولی افزود: در حال حاضر ظرفیتهای قابل توجهی در بنادر برای افزایش سهم حمل و نقل و جذب بار منطقه داریم که به طور کامل از آنها استفاده نمیشود. افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تن از طریق تکمیل و بهرهبرداری از ۱۷ پست اسکله و پایانههای جدید که ۱۲ پست آن به پایان رسیده است، بخشی از برنامه افزایش ظرفیت بنادر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور را اولویت طرحهای توسعهای دریامحور عنوان کرد و گفت: چابهار یک مزیت خاص است که سالهای سال مورد غفلت قرار گرفته و در دهه اخیر توسعه آن شروع شده است. بندر چابهار بهزودی به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد شد و با این اتصال، تحولی مهم در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد کرد. ما هم در سازمان بنادر عملیات احداث خطوط داخلی بندر چابهار را شروع کردهایم تا همزمان با اتصال ریلی چابهار، خطوط ریلی داخلی نیز در بندر شروع به فعالیت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نگرانیهای زیستمحیطی با توسعه چابهار و سواحل مکران گفت: بر اساس تکلیف برنامههای بودجه سالانه و برنامههای بالادستی، طرحهای عمرانی کشور که به مرحله اجرا میرسند در کارگروهی که در سازمان برنامه و بودجه تشکیل میشود مطالعات اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و پدافند غیرعامل آنها مورد بررسی قرار میگیرد و اگر طرحی این تأییدیهها را نداشته باشد، به آن اجازه فعالیت داده نمیشود.
وی تصریح کرد: ناگزیر هستیم اگر یک طرح توسعهای در منطقهای بکر انجام شود تغییرات و دخل و تصرفی به وجود آوریم اما اینکه آیا این توسعه مخاطرات پایدار و درازمدت عمیق و وسیع دارد یا نه، در مطالعات معلوم میشود.
رسولی با اشاره به برنامههای جدید برای افزایش ظرفیت بنادر، گفت: بازنگری در دستورالعملها، رویهها و فرآیندهای سازمان بنادر و دریانوردی با هدف تسهیل و حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.
وی برنامه دیگر را بحث خرید و نوسازی تجهیزات و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری که به کاهش توقف کشتیها و افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کشتیها منجر میشود، عنوان کرد.
ثبت دیدگاه