هدفگذاری ترانزیت 20 میلیون تنی میان ایران و ترکمنستان؛ در دیدار فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران با مامِت آکممدوف، وزیر راهآهن ترکمنستان تدوین برنامه اقدام مشترک برای دستیابی به هدف ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن بررسی شد.
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، در این دیدار، تکمیل گذرگاهها و مرزهای ریلی دو کشور، تدوین برنامه اقدام مشترک برای تحقق هدف ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن، فعالسازی کریدور ریلی چین - ترکمنستان - قزاقزستان - ایران، احیای مسیر ریلی اکو و احیای موافقتنامه عشقآباد مورد بررسی قرار گرفت و دو کشور بر توسعه روابط ریلی تأکید کردند.
فرزانه صادق در این نشست با قدردانی از تلاشهای ترکمنستان برای افزایش تعاملات و ترانزیت، ضمن شنیدن پیشنهادات ترکمنستان، به تشریح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش همکاریهای ریلی پرداخت و با بیان اینکه حملونقل و ترانزیت ریلی امنترین، پایدارترین و سهلترین شیوه جابهجایی است، تصریح کرد: تعامل ترانزیتی ایران و ترکمنستان تنها محدود به دو کشور نیست بلکه جریان حملونقل و تجارت منطقه را متحول خواهد کرد.
وی افزود: هدفگذاری شده تا میزان ترانزیت از مسیر ایران و ترکمنستان به ۲۰ میلیون تن برسد که سهم ترانزیت ریلی در این میان ۶ میلیون تن خواهد بود.
صادق، نهاییسازی برنامه اقدام مشترک میان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راهآهن ترکمنستان را مهمترین گام تحقق این هدف دانست و مأموریت تدوین این برنامه را به مدیرعامل راهآهن ایران محول کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران فعالسازی کریدور ریلی چین - ترکمنستان - قزاقزستان - ایران را نیز یکی از موضوعات کلیدی همکاری دو کشور برشمرد و اظهار کرد: عملیاتی شدن این مسیر آینده منطقه را دگرگون خواهد کرد و ایران از هر ابتکاری برای توسعه این کریدور استقبال میکند.
وی همچنین بر احیای مسیر ریلی اکو و راهاندازی منظم قطار در مسیر آلماتی - تاشکند - تهران - استانبول تأکید کرد و آن را عاملی مهم در توسعه همکاریهای چندجانبه منطقهای دانست.
صادق همچنین بر احیای موافقتنامه عشقآباد که با مشارکت کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، هند، پاکستان و عمان در سال ۲۰۱۶ لازمالاجرا شد، تأکید کرد و یادآور شد: ابتکار عمل در این زمینه در اختیار ترکمنستان است.
عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به حمایت از پیوستن ترکمنستان به کریدور شمال - جنوب، از تلاشهای ایران برای عضویت قطعی ترکمنستان در این کریدور خبر داد.
وی راهاندازی قطار مشهد - مرو و افزایش ظرفیت ترانزیت در مرزهای ریلی دو کشور را از دیگر اولویتها برشمرد و افزود: افزایش تبادل واگن برای دستیابی به هدف ۲۰ میلیون تن از منظر ترانزیت بینالمللی مورد تاکید است. همچنین تبادل روزانه ۴۰۰ دستگاه واگن در مرز سرخس و ۱۵۰ واگن در مرز اینچهبرون باید هرچه سریعتر از منظر ترانزیت بین دو کشور ایران و ترکمنستان عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: امیدوارم سفر وزیر راهآهن ترکمنستان و هیئت همراه به ایران زمینهساز تحولات تازهای در روابط ریلی دو کشور باشد.
تقویت راهآهن اینچهبرون
در ادامه این نشست، مامِت آکممدوف وزیر راهآهن ترکمنستان نیز بر تقویت همکاریهای دوجانبه و توسعه حمل و نقل و افزایش ترانزیت از مسیرها و خطوط ریلی دو کشور با تکمیل زیرساختها تأکید کرد و از برنامههای ترکمنستان برای توسعه خطوط ریلی در مرزهای مشترک خبر داد و گفت: در تلاشیم علاوه بر تقویت راهآهن اینچهبرون، توجه روسیه و بلاروس را نیز به ترانزیت از این مسیر جلب کنیم.
گفتنی است مامِت آکمامدوف، وزیر راهآهن کشور ترکمنستان با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه ایران، از بخشهای مختلف بندر خشک ریلی تهران (آپرین) بازدید و از نزدیک با سرمایهگذاریهای انجام شده و فعالیتهای این مرکز لجستیک آشنا شد.
مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهرهبرداری راه آهن با اشاره به اهمیت بازدید وزیر راهآهن ترکمنستان از بندر خشک ریلی، از آمادگی پذیرش بخش خصوصی اراضی این بندر برای تسهیل ورود سرمایهگذاران خارجی خبر داد.
جعفری در این بازدید گفت: مرکز لجستیک آپرین متصلکننده شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و تمام بارهای موجود در این شبکه ریلی در ایستگاه آپرین تفکیک شده و با قطارهای مختلف به مقاصد خود اعزام میشوند.از آمادگی پذیرش بخش خصوصی اراضی این بندر برای تسهیل ورود سرمایهگذاران خارجی خبر داد.
ثبت دیدگاه