ترامپ طرح کربن‌زدایی دریایی را تهدید کرد؛ آمریکا پنج اقدام بالقوه علیه کشورهایی که به طرح کربن‌زدایی دریایی رأی مثبت دهند، از جمله ممنوعیت ورود کشتی‌های ثبت شده با پرچم این کشورها در نظر گرفته است.

به گزارش ، دولت ترامپ یک بار دیگر به صراحت طرح «کربن خالص صفر» (NZF) سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) را رد کرد. این اقدام با انتشار بیانیه مشترکی از سوی وزرای خارجه، انرژی و حمل‌ونقل آمریکا صورت گرفت.

این بیانیه همچنین اعلام می‌کند که دولت در حال بررسی اعمال محدودیت‌ها و مجازات‌هایی علیه کشور‌هایی است که در اجلاس MEPC به چارچوب کربن خالص صفر رأی مثبت می‌دهند. این مجازات‌ها شامل مسدود کردن ورود کشتی‌ها، محدودیت‌های ویزا و اعمال هزینه‌های بندری است.

این بیانیه مشترک که درست در آستانه برگزاری کمیته حفاظت محیط زیست دریایی (MEPC) صادر شد، مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی احتمالی را علیه کشتیرانی و دریانوردی ترسیم می‌کند. این اقدامات شبیه به عوارض بندری است که USTR (دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده) پیشتر علیه کشتی‌های تحت مدیریت یا ساخت چین اعمال کرد و از ۱۴ اکتبر لازم‌الاجرا شد.

هدف اصلی ایالات متحده از این اقدامات، منصرف کردن کشورها از حمایت از مالیات جهانی کربن است.

آمریکا پنج اقدام بالقوه را علیه کشورهایی که به این طرح رأی مثبت دهند، در نظر گرفته است؛ از جمله ممنوعیت ورود کشتی‌های ثبت شده با پرچم کشورهایی که از اقدامات «ضد رقابتی» حمایت می‌کنند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ به وضوح اعلام کرده است که آمریکا هیچ توافق‌نامه بین‌المللی زیست‌محیطی را که به طور ناعادلانه بر دوش ایالات متحده سنگینی کند یا به منافع مردم آمریکا آسیب برساند، نخواهد پذیرفت. پیشنهاد NZF سازمان IMO خطرات قابل توجهی برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند و نه تنها آمریکایی‌ها، بلکه تمام کشورهای عضو IMO را در معرض یک رژیم مالیاتی جهانی بدون مجوز قرار می‌دهد که مجازات‌های مالی تنبیهی و تنازعی را اعمال می‌کند که می‌توان از آنها اجتناب کرد.»

این بیانیه در پایان تأکید می‌کند که ایالات متحده در حال تدوین راه‌حل‌هایی علیه کشورهایی است که از مقررات اقلیمی جهانی با هدایت اروپا حمایت می‌کنند: «ما برای محافظت از منافع اقتصادی خود، با اعمال هزینه بر کشورهایی که از NZF حمایت می‌کنند، تلاش خواهیم کرد. در این خصوص، سایر اعضای IMO باید در جریان باشند.»

بنابر اعلام Tradewindsnews، گزارش فوق اشاره دارد که با توجه به اینکه کمتر از چند روز تا رأی‌گیری اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی درباره NZF در اجلاس MEPC (در تاریخ ۱۷ اکتبر) باقی مانده است، باید دید که این تهدیدات ایالات متحده چه تأثیری بر تصمیمات کشورهای عضو IMO خواهد گذاشت.

گفتنی است که طرح NZF برای تصویب در جلسه آینده MEPC، نیازمند رأی اکثریت دو سوم کشورهای عضو IMO خواهد بود.

کمیته حفاظت محیط دریایی (MEPC) قرار است از ۱۴ تا ۱۷ اکتبر در مقر IMO در لندن برگزار شود.

ممنوعیت تصویب طرح کربن صفر دریایی

از سوی دیگر و بنابر اعلام مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، هشت تولیدکننده بزرگ نفت و گاز جهان از جمله ایران در تلاش‌اند مانع تصویب نهایی چارچوب خالص انتشار صفر (Net Zero) سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در نشست کمیته حفاظت دریایی این سازمان در ماه اکتبر شوند.

این کشورها شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، بحرین، عراق، کویت، یمن و ونزوئلا در نامه‌ای به سازمان دریانوردی سازمان ملل هشدار داده‌اند که تصویب این توافق «زودهنگام» بوده و هزینه‌های سنگینی برای مالکان کشتی در پی دارد. به باور آنها، مقررات جدید می‌تواند انگیزه استفاده از سوخت‌های گذار مانند ال‌ان‌جی و سوخت‌های زیستی را کاهش دهد و موجب فشار اقتصادی بر بخش کشتیرانی شود.

اکنون سهم صنعت کشتی‌رانی حدود ۲ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. بر همین اساس در نشست هشتادوسوم کمیته حفاظت دریایی سازمان بین المللی دریانوری در ماه آوریل، همه کشتی‌های بزرگ موظف به رعایت اهداف کاهش انتشار شده و در صورت عدم انطباق، جریمه‌های مالی پرداخت می‌کنند. درآمد حاصل از دریافت این جریمه‌ها قرار است صرف تشویق مالکان کشتی به استفاده از سوخت‌های پاک، حمایت از کارگران در گذار سبز و جبران خسارت کشورهای فقیر (از جمله افزایش قیمت مواد غذایی وارداتی) شود.
 

کشتی چینی از قطب شمال به اروپا رسید قبلی

کشتی چینی از قطب شمال به اروپا رسید

نجات جان ۵۲ نفر در آب‌های بوشهر بعدی

نجات جان ۵۲ نفر در آب‌های بوشهر