تعیین ترتیبات زمان مذاکرات فنی ایران و آمریکا؛ معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیات مذاکرات فنی ایران، از پایان گفتوگوهای چهار کشور و توافق بر سر ترتیبات زمانی مذاکرات آتی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، کاظم غریبآبادی با بیان این مطلب گفت: پس از برگزاری نشست کمیته عالیرتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد در روز یکشنبه 31 خرداد 1405 که تا بامداد دوشنبه 1 تیرماه ادامه داشت، گفتوگوهای فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالیرتبه نیز انجام و تفاهمات لازم، حاصل شد.
غریب آبادی افزود: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، و نخست وزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد. همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار کارگروه خاتمه تحریمها، هستهای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشکیل شود.
رئیس هیات مذاکرات فنی ایران همچنین تصریح کرد: بر اساس تفاهمات کمیته عالیرتبه و بیانیه پایانی گفتگوهای شب گذشته نیز قرار شد یک نقطه تماس میان کشورهای عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن کشتی های تجاری از تنگه هرمز و یک واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان کشورهای عضو و پاکستان و قطر تشکیل شود.
غریبآبادی اضافه کرد: روسای هیئتهای فنی چهار کشور ضمن نظارت بر فعالیت کارگروه ها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به کمیته عالیرتبه گزارش خواهند کرد.
معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در گفتوگوهای فنی، پیگیریهای لازم جهت صدور مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران و فرآورده های نفتی و تمامی خدمات مربوطه و همچنین تفاهمات مربوط به آزادسازی داراییهای مسدود شده نیز به عمل آمد. بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریکایی صادر شد و در سایت اوفک نیز منتشر شد.
او ادامه داد: همچنین، قرار شد تفاهمات امضا شده درخصوص آزادی وجوه مسدودشده به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.
ثبت دیدگاه