آغاز خروج مرحلهای کشتیها از تنگه هرمز؛ عملیات بزرگمقیاس خروج کشتیهای مانده در پشت تنگه هرمز با همکاری نزدیک ایران، عمان، دیگر کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و صنعت کشتیرانی آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) به همراه عمان، اجرای طرح تخلیه مرحلهای صدها کشتی حامل حدود ۱۱ هزار دریانورد گیرافتاده در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز را آغاز کرده است. این عملیات بزرگمقیاس پس از توافق آتشبس میان ایران و ایالات متحده و با همکاری نزدیک کشورهای ساحلی، به ویژه عمان، ایران و آمریکا انجام میشود.
سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) روز سهشنبه 2 تیرماه 1405 برابر با ۲۳ ژوئن ۲۰۲۶ اعلام کرد که اجرای طرح تخلیه مرحلهای کشتیها و دریانوردان stranded در منطقه را آغاز کرده است.
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی بیانیهای گفت: «پس از ماهها سختی و پریشانی برای هزاران دریانورد بیگناه، با رضایت عمیق از توافق صلح میان ایالات متحده و ایران استقبال میکنیم. ما اکنون اجرای طرح تخلیه برای بیش از ۱۱ هزار دریانورد هنوز گیرافتاده در منطقه را آغاز میکنیم».
این عملیات بزرگمقیاس با همکاری نزدیک ایران، عمان، دیگر کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و صنعت کشتیرانی انجام خواهد شد. هدف، خروج ایمن کشتیها از طریق تنگه هرمز با استفاده از کریدورهای دریایی موقت است.
وزارت دفاع عمان نیز با انتشار اطلاعیهای به دریانوردان، جزئیات طرح را اعلام کرده است؛ طبق این اطلاعیه، تخلیه به صورت مرحلهای و بر اساس گروهبندی کشتیها انجام میشود تا خطرات ناوبری کاهش یابد، از برخورد جلوگیری شود و جریان منظم ترافیک دریایی حفظ شود. عمان نقش رهبری در هماهنگی این کریدورهای موقت را بر عهده دارد.
دبیرکل IMO تأکید کرده که این طرح صرفاً برای خروج کشتیها طراحی شده و ورود کشتیهای جدید فعلاً مدنظر نیست.
IMO روزانه تعداد کشتیهای خارجشده را اعلام خواهد کرد.
گفتنی است این بحران از اوایل سال ۲۰۲۶ و در پی تنشهای شدید در منطقه ایجاد شد که منجر به توقف تردد صدها کشتی و هزاران دریانورد شد. توافق اخیر ایران و آمریکا زمینه را برای این عملیات انسانی و لجستیکی فراهم کرد.
این طرح مورد استقبال گسترده صنعت کشتیرانی قرار گرفته و انتظار میرود با اجرای موفق آن، جریان تجارت جهانی به ویژه نفت و گاز از تنگه هرمز به تدریج به حالت عادی بازگردد.
عبور از تنگه هرمز با هماهنگی نیروی دریایی سپاه
در همین حال نیروی دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیهای، هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگه هرمز الزامی دانست.
در این اطلاعیه آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
ساعاتی قبل بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع مسیر جدیدی برای تردد کشتیها در تنگه هرمز اعلام شده که این مسیر غیر قابل قبول و کاملاً خطرناک است.
به اطلاع همه میرساند تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز همان مسیرهای اعلام شده از طرف جمهوری اسلامی ایران است، تردد شناورها در خارج از این مسیرها بسیار خطرناک و ممنوع بوده و اخطار میدهیم از هرگونه تردد در خارج از مسیرهای ابلاغی جدا خودداری کنید.
هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگه هرمز از طریق کانال 16 الزامی است و با شناورهای متخلف برخورد خواهد شد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»
ثبت دیدگاه