کاهش ۵۴ درصدی سفارش جهانی کشتیسازی؛ موسسه BIMCO از افت چشمگیر سفارشهای ساخت کشتی در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ خبر داد اما چین با کاهش سهم، همچنان بازیگر اصلی باقی مانده است.
به گزارش آبهای آزاد، میزان سفارشهای جهانی برای ساخت کشتیهای جدید بر پایه تناژ ناخالص جبرانی (CGT) در نیمه اول سال ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافته است.
این افت به طور عمده در بخش کشتیهای فلهبر، تانکرها و کشتیهای حمل گاز بهویژه در بخشهایی با نرخ حملونقل پایینتر مشاهده میشود.
فیلیپ گوویا، مدیر تحلیل کشتیرانی در موسسه BIMCO، اعلام کرد سهم چین از قراردادهای ساخت کشتیهای جدید به ۵۲ درصد کاهش یافته است.
وی علت اصلی این کاهش را نگرانیهای فزاینده نسبت به هزینههای بندری دانست که قرار است توسط دفتر نمایندگی تجاری آمریکا (USTR) بر کشتیهای ساخت چین اعمال شود.
بر اساس گفتههای گوویا، اجرای عوارض بندری جدید از اکتبر ۲۰۲۵ احتمالاً بر مالکان، اپراتورها و کشتیهای ساختهشده در چین اثرگذار خواهد بود. هرچند برخی معافیتها برای کشتیهای کوچکتر در نظر گرفته شده، اما این تغییرات جذابیت بازار چین را تضعیف کردهاند. با وجود این افت، چین همچنان جایگاه خود را در صنعت جهانی کشتیسازی حفظ کرده است.
کره جنوبی با پیشتازی در ساخت کشتیهای حمل گاز در سال ۲۰۲۴ و پیشیگرفتن از چین در ساخت تانکرهای نفت خام در سال جاری، رقابتپذیری خود را افزایش داده است.
با این حال، به گفته گوویا، ظرفیت جایگزین خارج از چین محدود است و در صورت نبود کاهش کلی، سهم چین میتوانست بیشتر باشد.
بنابر اعلام گزارش BIMCO، ۳۱ درصد سفارشهای امسال برای تحویل در سال ۲۰۲۷، ۳۸ درصد برای سال ۲۰۲۸ و ۲۳ درصد برای سالهای بعد برنامهریزی شدهاند. کره جنوبی و ژاپن با مشکلاتی از جمله کمبود نیروی کار و افزایش هزینهها مواجهاند؛ مسئلهای که رقابتپذیری آنها را کاهش داده است.
گوویا تأکید کرد چین با وجود چالشها همچنان موقعیت مستحکمی در بازار دارد، اما در میانمدت ممکن است با رقابت بیشتر از سوی کشورهایی چون فیلیپین و ویتنام مواجه شود.
همچنین ایالات متحده و هند نیز با وجود ظرفیت محدود، در مسیر توسعه صنایع کشتیسازی خود گام برداشتهاند؛ فرآیندی که زمانبر خواهد بود.
ثبت دیدگاه