رکوردشکنی چین با ساخت کشتی 27500TEU؛ چین با ساخت کشتی Green Sealion در آستانه عبور از مرز ۲۷٬۵۰۰ TEU قرار دارد. این شناور غول‌پیکر با فناوری‌های سبز و هوشمند، نقطه عطفی در صنعت کشتی‌سازی جهان محسوب می‌شود.

به گزارش ، ساخت کشتی Green Sealion یک دستاورد کم‌نظیر و نقطه اوج مهندسی دریایی چین به شمار می‌رود. این کشتی قادر است حدود ۳۰۰۰ کانتینر ۲۰ فوتی بیشتر از بزرگ‌ترین کشتی‌های فعلی حمل کند و نخستین کشتی کانتینری جهان خواهد بود که از مرز ۲۷٬۰۰۰ TEU عبور می‌کند. ظرفیت پیش‌بینی‌شده آن ۲۷٬۵۰۰ TEU است که معیار جدیدی را در صنعت کشتی‌سازی جهانی تعریف خواهد کرد.

طراحی این کشتی در اواخر سال ۲۰۲۴ تأیید اصولی دریافت کرده و مراحل ساخت آن در حال انجام است، هرچند تاریخ تحویل و نام اپراتور آن هنوز اعلام نشده است.

این شناور مجهز به موتور دوگانه‌سوز LNG برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگار با سیستم برق ساحلی، دارای قابلیت پهلوگیری بدون آلودگی محیط زیست و مجهز به فناوری‌های هوشمند یکپارچه برای افزایش کارایی و پایداری است.

با رشد حجم تجارت جهانی و شتاب گرفتن روند کربن‌زدایی، شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل دریایی به دنبال بهره‌گیری از کشتی‌های رکوردشکن هستند تا مرزهای توان عملیاتی در دریا را جابه‌جا کنند.

در حال حاضر، کشتی‌های کانتینری فوق بزرگ (ULCV) با طول نزدیک به ۴۰۰ متر و عرض بیش از ۶۰ متر، برای صرفه‌جویی حداکثری در مسیرهای اصلی تجارت جهانی طراحی شده‌اند.

بر اساس ظرفیت TEU، کشتی MSC Irina با ظرفیت ۲۴٬۳۴۶ TEU در صدر فهرست ۱۰ کشتی بزرگ کانتینری جهان قرار دارد و MSC Gulsun با ظرفیت ۲۳٬۷۵۶ TEU رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. برندهایی مانند MSC، OOCL، ONE، Evergreen، HMM و CMA CGM نیز در این فهرست حضور دارند.

بسیاری از این کشتی‌ها به فناوری‌هایی از جمله اسکرابرهای هیبریدی، سیستم روانکاری هوا برای کاهش اصطکاک بدنه و قابلیت‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مجهز شده‌اند. در مواردی که چند کشتی در یک کلاس دارای ابعاد و ظرفیت یکسان باشند، تنها نخستین کشتی تحویل‌شده در فهرست رتبه‌بندی ذکر می‌شود.

ورود نسل جدید کشتی‌های غول‌پیکر، بازنگری جدی در زیرساخت‌های بندری را ضروری کرده است. بنادر مهمی مانند سنگاپور، بندر کلانگ و شانگهای در آسیا و روتردام و هامبورگ در اروپا در حال ارتقاء تأسیسات خود برای پذیرش این ابرکشتی‌ها هستند.

جرثقیل‌های اسکله به‌گونه‌ای نوسازی می‌شوند که توانایی جابه‌جایی بیش از ۲۴ ردیف کانتینر را داشته باشند. همچنین نصب ایستگاه‌های سوخت‌رسانی LNG و سیستم‌های برق ساحلی در حال گسترش است تا کشتی‌ها هنگام پهلوگیری به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای برسند.

علاوه بر این، بنادر به سرعت در حال پذیرش فناوری‌های هوشمند هستند و از داده‌های بلادرنگ، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده و پلتفرم‌های دوقلوی دیجیتال برای بهینه‌سازی جریان کالا و کاهش زمان انتظار استفاده می‌کنند.
 

حمایت معیشتی گروه ادمیرال از خانواده زنان زندانی قبلی

حمایت معیشتی گروه ادمیرال از خانواده زنان زندانی

رشد ۶۰ درصدی تجارت جهانی LNG بعدی

رشد ۶۰ درصدی تجارت جهانی LNG