رشد ۶۰ درصدی تجارت جهانی LNG؛ با وجود افت شدید نرخ اجاره کشتی‌های LNG در بازار لحظه‌ای، پیش‌بینی‌ها از رشد ۶۰ درصدی تجارت جهانی LNG تا پایان دهه حکایت دارد.

به گزارش ، در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی، نرخ‌های اجاره کشتی در بازار لحظه‌ای به رکوردی کم‌سابقه رسید و همچنان پایین‌تر از میانگین روند باقی مانده است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت جهانی LNG تا پایان دهه جاری ۶۰ درصد رشد کند.

حدود ۲۰ درصد از ناوگان کشتی‌های LNG در بازار چارتر کوتاه‌مدت فعالیت می‌کنند و طی ۱۲ ماه گذشته شرایط دشواری را تجربه کرده‌اند. نرخ اجاره یک‌ساله کشتی‌های دوگانه‌سوز (DFDE) به ۹ هزار دلار در روز کاهش یافته و نرخ کشتی‌های توربین بخار حتی به محدوده منفی رسیده است.

رشد ۱۷ درصدی ناوگان در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ در مقایسه با افزایش تنها ۷ درصدی حجم تجارت، فشار مضاعفی بر بازار وارد کرده است.

در حالی که کشتی‌سازی‌ها طبق برنامه تحویل می‌دهند، بسیاری از پروژه‌های مایع‌سازی با تأخیر مواجه شده‌اند؛ از جمله پروژه‌های Golden Pass و North Field Expansion. این وضعیت مشابه دوره‌های گذشته است، با این تفاوت که اکنون بازار با حجم بسیار بزرگ‌تری از تجارت و نیاز به نوسازی ناوگان روبه‌روست. ناوگان فعلی شامل ۲۲۰ کشتی توربین بخار است که ۲۵ درصد کل ناوگان را تشکیل می‌دهند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۶ شاهد رشد بی‌سابقه ظرفیت مایع‌سازی خواهد بود؛ ۸۰ میلیون تن ظرفیت جدید وارد مدار می‌شود که ۷۵ درصد بالاتر از رکورد قبلی است. در مجموع، ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت است که طی سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ راه‌اندازی خواهد شد و تا ۱۰۰ میلیون تن دیگر نیز ممکن است امسال به مرحله تصمیم‌گیری نهایی سرمایه‌گذاری (FID) برسد.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، صادرات LNG از آمریکا ۱۰۰ میلیون تن و از قطر ۶۳ میلیون تن افزایش یابد. سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان نیز به ۲۳ درصد خواهد رسید. با این حال، عواملی مانند تقاضای چین، تحولات ژئوپلیتیکی و نوسانات قیمت گاز همچنان باید تحت‌نظر باشند.

برای پاسخ به این رشد، دفتر سفارش ساخت کشتی‌های LNG معادل ۴۴ درصد ناوگان موجود است و سال ۲۰۲۵ به‌عنوان رکورددار تحویل کشتی پیش‌بینی می‌شود. در نیمه نخست ۲۰۲۵ سفارش‌ها موقتاً کاهش یافته (تنها ۸ کشتی)، اما انتظار می‌رود طی ۱۸ ماه آینده سفارش‌های جدید برای پشتیبانی پروژه‌ها ثبت شود.

کره‌جنوبی با سهم ۶۶ درصدی، رهبر بازار ساخت کشتی‌های LNG است و موتورهای WinGD و سیستم‌های ذخیره‌سازی GTT بیشترین محبوبیت را دارند. حدود ۶۵ درصد ناوگان فعلی و کشتی‌های در سفارش متعلق به مالکان مستقل است. تا پایان ۲۰۲۶، پیش‌بینی می‌شود ناوگان LNG از ناوگان VLCC نیز بزرگ‌تر شود.

در ۱۸ ماه گذشته، ۳۰ سفارش برای تانکرهای سوخت‌رسان LNG ثبت شده و ۱۴۴۸ کشتی با قابلیت سوخت LNG (غیر از حامل‌های LNG) در ناوگان یا در دست ساخت هستند که نقش مهمی در زیرساخت گذار انرژی ایفا خواهند کرد.
 

رکوردشکنی چین با ساخت کشتی 27500TEU قبلی

رکوردشکنی چین با ساخت کشتی 27500TEU

ادعاهای آمریکا علیه ایران درباره امنیت دریایی بعدی

ادعاهای آمریکا علیه ایران درباره امنیت دریایی