جاگیری 6 بندر برتر جهان در چین؛ ۱۰ بندر برتر جهان در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۸۸ درصد از توان عملیاتی کانتینری جهان را به خود اختصاص دادهاند و چین با ۶ بندر در این فهرست، قدرت تجاری خود را تثبیت کرده است.
به گزارش آبهای آزاد، مؤسسه DynaLiners Millionaires در تازهترین گزارش خود اعلام کرد که ۱۰ بندر برتر جهان در سال ۲۰۲۴ در مجموع ۸۲۰.۶ میلیون TEU کالا جابهجا کردهاند که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۸ درصدی را نشان میدهد. توان عملیاتی کل بنادر جهان نیز در سال جاری به ۹۳۷ میلیون TEU رسیده که افزایش ۷ درصدی را ثبت کرده است.
این گزارش نشان میدهد که چین با ۶ بندر در میان ۱۰ بندر برتر، نقش برجستهای در تجارت جهانی ایفا میکند. همچنین حرکت بنادر به سمت فناوریهای نوین و اقدامات سبز از نکات برجسته گزارش امسال است.
بنابر اعلام کانتینر نیوز، در صدر این فهرست، بندر شانگهای چین قرار دارد که با جابهجایی ۵۱.۵ میلیون TEU کالا، رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۹.۲ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷.۳ میلیون TEU کالا را تخلیه و بارگیری کرده بود.
رتبه دوم متعلق به بندر سنگاپور است که در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۱.۱ میلیون TEU کانتینر جابهجا کرده؛ این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ که ۳۹ میلیون TEU بود، رشد ۵ درصدی داشته است. عملکرد این بندر در سال ۲۰۲۲ نیز ۳۷ میلیون TEU ثبت شده بود.
در جایگاه سوم، بندر نینگبو چین قرار دارد که با رشد چشمگیر ۱۱ درصدی، توانسته ۳۹.۳ میلیون TEU کانتینر را جابهجا کند. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۵.۳ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۳.۴ میلیون TEU کالا را تخلیه و بارگیری کرده بود.
بندر شنژن چین با جابهجایی ۳۳.۴ میلیون TEU در رتبه چهارم قرار دارد. این بندر نسبت به سال ۲۰۲۳ که ۳۰ میلیون TEU بود، رشد ۱۲ درصدی داشته و در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۹.۹ میلیون TEU کالا را جابهجا کرده بود.
رتبه پنجم به بندر چینگدائو چین تعلق دارد که در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰.۹ میلیون TEU کانتینر را تخلیه و بارگیری کرده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ که ۲۸.۸ میلیون TEU بود، رشد ۷ درصدی را نشان میدهد.
در جایگاه ششم، بندر گوانگژو چین قرار دارد که با جابهجایی ۲۶.۱ میلیون TEU کانتینر، رشد ۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵.۱ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴.۶ میلیون TEU کالا را جابهجا کرده بود.
بندر بوسان کره جنوبی در رتبه هفتم قرار دارد. این بندر با جابهجایی ۲۴.۴ میلیون TEU کانتینر در سال ۲۰۲۴، رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را ثبت کرده است. عملکرد آن در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱.۸ میلیون TEU بوده است.
رتبه هشتم متعلق به بندر تیانجین چین است که در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۳.۳ میلیون TEU کانتینر را جابهجا کرده است. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۲.۲ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱ میلیون TEU کالا را تخلیه و بارگیری کرده بود.
در جایگاه نهم، بندر جبل علی در دبی قرار دارد که با جابهجایی ۱۵.۵ میلیون TEU کانتینر در سال ۲۰۲۴، رشد ۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴.۵ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴ میلیون TEU کالا را جابهجا کرده بود.
در نهایت، بندر کلانگ مالزی با جابهجایی ۱۴.۶ میلیون TEU کانتینر در سال ۲۰۲۴، رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ که ۱۴.۱ میلیون TEU بود، رشد ۴ درصدی داشته و در سال ۲۰۲۲ نیز ۱۳.۲ میلیون TEU کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده بود.
این گزارش نشان میدهد که چین با داشتن ۶ بندر در میان ۱۰ بندر برتر جهان، همچنان قدرت اول تجارت دریایی جهان باقی مانده است. همچنین تمرکز این بنادر بر فناوریهای نوین و اقدامات زیستمحیطی، آیندهای پایدارتر برای حملونقل دریایی رقم خواهد زد.
ثبت دیدگاه