استقرار ۲۱ درصد صنعت کشتیسازی دنیا در چین؛ دو غول کشتیسازی دولتی چین پس از ۲۵ سال جدایی، در مراسمی در شانگهای دوباره ادغام شدند؛ اقدامی راهبردی که پکن را به قدرت اول کشتیسازی جهان نزدیکتر میکند.
به گزارش آبهای آزاد، شرکت کشتیسازی دولتی چین (CSSC) و شرکت صنایع کشتیسازی چین (CSIC) که در سال ۱۹۹۹ از یک مجموعه واحد به دو شرکت دولتی مجزا تقسیم شده بودند، پس از ماهها مذاکره و گمانهزنی، در مراسمی رسمی در شانگهای دوباره ادغام شدند.
بر اساس این ادغام، شرکت جدید CSSC تا ۲۱ درصد از ظرفیت صنعت کشتیسازی جهان را تحت کنترل خواهد داشت.
پکن امیدوار است این ابرشرکت تازهتأسیس بتواند در حوزههای غیرنظامی، نظامی و انرژی فراساحل، رقیبی قدرتمندتر در برابر بازیگران جهانی باشد. هدف اصلی این ادغام، تثبیت جایگاه چین بالاتر از کرهجنوبی بهعنوان قدرت برتر منطقهای در بازاری است که رقابت در آن، بهویژه در آسیا، شدیدتر از همیشه است.
در طول ۲۵ سال جدایی، CSIC مستقر در دالیان (شمال چین) و CSSC مستقر در شانگهای (جنوب چین)، رقابت داخلی قابلتوجهی داشتند. اکنون با ادغام مجدد، تمرکز بر کاهش رقابت داخلی و افزایش همافزایی در برابر رقبای جهانی در اولویت قرار گرفته است؛ بهویژه در شرایطی که سیاستهای ضدچینی ایالات متحده در دوره دوم ریاستجمهوری ترامپ شدت گرفتهاند.
بنابر اعلام آفشور انرژی، این ادغام، بزرگترین بازسازی راهبردی در تاریخ صنعت کشتیسازی چین محسوب میشود و با هدف بهینهسازی تخصیص منابع، افزایش بهرهوری و ارتقای رقابتپذیری جهانی انجام شده است.
طبق برنامه اعلامشده، روز سهشنبه ۱۲ اوت، آخرین روز معامله سهام CSIC در بورس شانگهای خواهد بود و سپس این شرکت در China CSSC Holdings ادغام میشود.
با این حال، این اقدام میتواند پیامدهایی نیز برای دولت چین و شرکت جدید داشته باشد. از جمله نگرانیها درباره جلب توجه نهادهای بینالمللی ضدانحصار که هرچند قدرت تجزیه شرکتهای چینی را ندارند، اما ممکن است به دولتهای دیگر پیشنهاد اقدامات متقابل بدهند؛ اقداماتی که میتواند فعالیتهای تجاری CSSC را محدود کند.
همچنین، ادغام احتمالی بخشهای نظامی و غیرنظامی در این ساختار جدید، ممکن است منجر به اعمال محدودیتها یا تعرفههای بیشتر از جمله افزایش هزینههای بندری برای کشتیهای چینی یا تعرفههای بالاتر در بازارهای بینالمللی بر صنعت کشتیسازی چین شود.
ثبت دیدگاه